Jeep fejlesztsek.
Mr a jeep kigondolsnak ideje alatt felmerltek klnbz elkpzelsek, tervek, az alkalmazhatsgnak kiszlestse cljbl. Vegyk sorjban ezeket a jeep "oldalhajtsokat".
1. 4 kerk kormnyzs jeep: Mr a verseny kirs felttele volt 8db 4 kerk kormnyzs jrm leszlltsa. Br ezek a vltozatok elkszltek, sorozatgyrtsra, rendszerestskre nem kerlt sor. Gondolom az ellltsi kltsge, szerkezeti bonyolultsga, karbantartsi ignye, s a hasznlat sorn jelentkez elny jelentsge nem esett egybe az elvrsokkal.
 
2. Ford GPA "Seep" ( Amphibian=Ktlt ): A US Army ltva a jeep siker trtnett, kibocstott egy versenyplyzatot, egy ktlt szllt s feldert jrm fejlesztsre. Elvrsok: 4 szemly szlltsa, sebessge szrazfldn 60 mph legyen s tudjon szni tengeren s alkalmas legyen folykon val tkelsre. Pearl Harbour megtmadsa utn a Marmon Herrington of Indianapolis az sszkerk hajts specialistja szvetkezve a Sparkman and Stephens of New York hajpt cggel, kifejlesztettek egy ktltt, 3db Willys MA felhasznlsval. 1941 decemberben a Ford is neki fogott a tervezsnek a GP-t hasznlva alapul. 1942 februr 2-ra le is szlltotta az els modellt a Nemzetvdelmi Kutat Bizottsgnak, majd mrcius vge fel jabb kt prototpust a Quatermaster Corps Motor Transport Division Fnksgnek, amit mr az jabb Ford GPW-re ptettek. A Marmon-Herrington mrciusig mg nem tudta bemutatni a sajt prototpust a QMC-4-et. A Seep minden tren fellmlta a QMC-4-et. Ezutn a Q.M.C.M.T.D. fnke szban (!) megbzta a Fordot a sorozatgyrts megkezdsre. Az j jeep a Ford GPA s a Seep (Sea-going jeep) nevet kapta. Sajnos a fejlesztsek s a tesztelsek nem voltak olyan alaposak, mint amilyennek lennik kellett volna. Leginkbb csak szmtsokra alapoztak s ksbb ennek a "sietsgnek" meg is lett a kvetkezmnye a hasznlat sorn. A ksz jrm 30%-kal nehezebb lett s a motor teljestmnye mr nem volt elegend hozz. Tovbb nagyon kicsi lett a szlltsra szabad hely. Mindezek ellenre a Ford 1942 szeptemberben elkezdte a sorozatgyrtst. Az els darab 1942 oktberben grdlt le a szalagrl, az utols 1943 mjus 10-n. Az sszes legyrtott darabszm: 12,785 db vagy 12,788 db ez attl fgg melyik adat forrsnak hisznk.
A korai gyrtmnyoknak mg sma volt az oldala s az utastr oldalemeze. Ezeket ksbb megerstettk hosszanti, beprselt bordkkal. Kszlt 2 s 5 szemlyes vltozatban, de vgl az t szemlyes lett rendszerestve. El volt ltva csrlvel, ami a motortl kapta a meghajtst. Az lseket mentprnaknt is lehetett hasznlni.
A legtbb Seep-et Eurpba szlltottk, ahol a legnagyobb szksg volt rjuk. Azonban hamar kiderlt, hogy nem vlt be maradktalanul a csatamezkn. Ez nem meglep, mert a harcol katonk vlemnyt senki sem krte ki a fejleszts alatt. Szrazfldn lass s borulkony volt, terepjrkpessge meg nagyon lecskkent az sztest formja, a nagyobb sly s az alacsony motor teljestmny miatt. A vzben szintn lass volt s nagyon kevs volt a hely benne. Tovbb partot rskor megfelelen lapos partszakaszt kellett tallni, ahol ki tudott kapaszkodni. 30-35-nl nem lehetett tbb a part meredeksge. Az eurpai folyknl ez kevs helyen tallhat meg. A Lend-Lease keretben, nagyon sok GPA-t kapott a Szovjetuni, ahol viszont jl bevlt, taln mert az ottani folyk partjai sokkal lanksabbak. Le is msoltk, GAZ 64-es tpus jelzssel.
Mszaki adatok: Hossza:4623 mm, szlessge:1626 mm, magassga:1753 mm, slya:1,647 kg,
teljes sebessg szrazfldn: 96 km/h, vzen:11.2 km/h, szllthat szemlyek szma: 5 f


3. T 25 Pnclozott jeep, scout car: A jeep kigondolsakor nyilvnval volt, hogy ha a frontvonalon hasznljk akkor szksges lesz a benne lk fokozottabb vdelme. A Smart Co. volt az els aki ezzel a problmval foglalkozott. Akkoriban ez a cg volt az USA vezet pnclozott szlltjrm s szemlygpkocsi gyrtja. Az els pnclozott jeep alapja egy Wilys MA volt, amit 1941 novemberben szlltott le Aberdeenbe a prba plyra. A teszt csaldst keltett, mert br a lemezvastagsg csak 6mm-es volt s csak a motorhztett, a htrcsot s a szlvdt pncloztk, a felfggeszts nem brta a tbblet slyt. Ez a prototpus vissza lett kldve a Smart-hoz tovbb fejlesztsre s sly cskentsre. Nmi tdolgozs s kt flmret ajt felszerelse utn, 1942 elejn jra kiprblsra kerlt a jrm. Ekkor kapta meg a hivatalos azonost szmot, T-25 s az j, Scout Car megnevezst. sszesen hrom fle vltozat kszlt ebbl. A katonasg azonban tovbbra is nehznek tallta a T-25-t, gy jra visszakldtk a Smart-hoz tovbbi "karcsstsra". Az jabb varici tpusszma a T-25 E1 lett. Az E jelenti a prototpus mdostst, az 1 szm, meg hogy hnyadik mdostsa a tpusnak. gy a kvetkez kisrleti sorszmok voltak: T25 (ebben 3 varci kszlt, kln jells nlkl), T25E1, T25E2, T25E3, T26E2.

A T25E2-tl fogva nincsen nagy eltrs a pnclozs formjban. A gyorsrztk elhejezse, a htrcs eltti pncl dlse adjk a klnbsgeket. Nem kerlt rendszerestsre.
4. Az MT-TUG 6 X 6 jeep: 1941 tjn, amikor a Willys MA, a Ford GP s a Bantam BRC 40 kszlt, felmerlt a gondolata egy 6x6-os szuper jeepnek. Az els elkpzelsek szerint a 37mm-es pncltr gy hordozsra kszlt volna. Legelsnek a Ford valstotta meg a terveket, aztn nemsokra kvette a Willys. A Ford model a mszerfalig a GP-n alapult, a hts rszhez klnbz Ford teheraut s a Dodge alkatrszeit hasznltk fel. Ennek a super jeepnek a kpe jelent meg legelszr egy magazinban 1942 prilisban s azta lthat majdnem minden jeep knyvben s kiadvnyban.
De valjban ez a super jeep 8X4-es. Azaz, a nyolc kerkbl csak a hts ngy kerk volt meghajtva, az els nem s nem is volt kapcsolhat. Viszont a ptkerknek ltsz kerk egy "mank kerk" ami leengedhet s segtsgl szolgl temelni az veken, ha fennakadna (mint a Magyar Botond tgk). Ez a jrm kapta a T-13 megjellst s csak ezt az egyet ksztette el a Ford. A Willys szorosan a nyomban haladt a Fordnak. Az 6x6-osuk 1941 vge fel kszlt el. T-14 37 mm Gun Motor Carriage nevet kapta s a "slat grill" MB volt az alapja. A msodik darab pr hnappal ksbb lett leszlltva a katonasgnak T-14A tpus jellssel. Ez mr a prselt htrcsos MB-re plt. Ettl kezdve voltak klnbz, de nem meghatroz eltrsek az elkszl super jeepek kztt. Br nem kerlt sorozatgyrtsba, kb 12 db kszlt belle ks '42-ig. A T-14 mr valban 6 kerk meghajts volt. Azonban meg kell jegyezni, hogy a 2,2 l-es jeep motor mr itt is gyengnek bizonyult.
Mszaki adatok: Hossza: 4331 mm, szlessg: 1600 mm, magassg: 1422 mm, hasmagassg: 222 mm, Max sebessg: 88 km/h, motor: 2,2 l 'Go Devil' Willys jeep motor.
A rszletekre nem szeretnk kitrni, kszlt belle ment, plats vltozat, szereltek fel r 37 mm pncltr gyt.


5. T 24 Pnclozott 6 x 6 jeep: Ez a jrm a MT-TUG 6 x 6-ra plt (lsd fennt) aminek szintn a Willys MB volt az alapja. Ennek a felptmnyt s megerstst is a Smart Enginiering Co. ksztette, (mint a T25-t). 2449 kg! sly s 4267 mm hossz volt 7,50 x 16 gumival. 3 szemly szlltsra volt hely benne. A 4 hengeres jeep motornak a teljestmnye mr nem volt elg. Nem kerlt rendszerestsre.

6. Fllnc talpas, (Half-Track) jeep: A hbor alatt az amerikai hadseregnek fontos bzisai voltak fennt szakon Alaszkban az Aleutian szigeteken. A szlssges idjrsi s terep viszonyok, a klnsen nagy h miatt, szksg volt egy olyan jrmre, amivel ilyen krlmnyek kztt is lehetsges a lezuhant replk s szemlyzetk felkutatsa s ms szlltsi feladatok elvgzse. A US Army Air Corps felkrte a Canadian Bombardier Company-t egy, erre a clra alkalmas lnctalpas jrm kifejlesztsre. Ez volt a T-28. Sokig, gy volt ismert, mint az els ilyen jrm. De a tny az, hogy az els fllnctalpas jeepet a Willys-Overland ksztette T-29 Snow Tractor megjellssel, 1943 elejn. Nyilvnvalan a jeep volt az alap s a Willys 3/4 tonns 6x6 TUG talaktsval kszlt el a T-29. Valszn, hogy a T-28-at a T-29 s T-29E1 figyelembevtelvel ksztettk. A norml els hidat kicserltk egy knnyebb, meghajts nlklire. Meghosszabbtottk az alvzat, hogy befrjen a hts futm, a lnctalp meghajtshoz a Ford "A" Model kerekeit hasznltk fel. Az els kerekek helyre s talpakat erstetek fel. A vezet flke teljes vszon bortst kapott, ami ersen korltozta az oldals kiltst. A plat oldal magassgt meglehetett nvelni egy vszon cskkal. A karoszria vltoztatsai vezettek a T-29E1 vltozathoz. Ez mr jobb hatkonysg lnctalpat kapott, az alacsony oldalfal plat mrett megnveltk s maghosszabbtottk a fellpt a flke vgig, hogy jobban megakadlyozzk a h bejutst a vezet flkbe. A Willys-Overland a hbors gyrtsi leterheltsge miatt nem tudott foglalkozni a T-29E1-el, ezrt a tovbbi 5 db-ot az International Harvester gyrtotta le. Mind a 6 db-ot Camp Hale-ben (Colorado) teszteltk. Egy msik, Aberdeen-i teszt beszmol rmutat, hogy a T-29E1-t nehz kormnyozni, mivel a lnctalpak nem irnythatak. A T-29E1 elksztsre fordtott erfesztsek vezettek a T-28-as vltozat kifejlesztshez. Ezt kb. 1943 vge fel ptettk s 1944 Augusztusban lett leszlltva az Army-nak. gy nzett ki, mint egy meghosszabbtott jeep. A lnctalp egy gumi szalag volt fm kereszt kapaszkodkkal. Megnveltk a plat mrett, kiszlestettk a lnctalpak szlig, gy kt hordgy volt a jobboldalon s 3 lhely a baloldalon. Az els futm tlmretezett gumikat kapott: 7.50x16 mrett, amiket mly, friss h esetn le lehetett cserlni stalpakra. A fllnctalpas talajnyomsa kevesebb volt mint 1 kg/cm2. A Go Devil motor teljestmnyt megnveltk 63 LE-re, 3,900-as fordulatszmnl. A T-28, 1944-1949-ig volt Aberdeen-ben s a vizsglatok alatt kb 922 km-t futott. Az eredmnyek nem voltak kielgtek ezrt nem lett rendszerestve. A T-29E1-bl 3 db a T-28-bl 6 db kszlt. A T-28-bl 1db-ot 1971-ben talltak meg az USA-ban, megmentettk s restaurltk. Ennek a kpeit lthatod, amit egy vetern katonai jrm tallkozn ksztettek.
T-29 E1 mszaki adatok: res sly: 1,333,6 kg, z-gal s 3 emberrel 1,742 kg. A slc mrete: 203mm x 1,524mm, a lnctalp egysg hossza: 2083mm, motor: Willys MB motor megnvelve (3 LE-vel) 63 LE-re, 3,600 fordulatnl.

Vgl ne feledkezznk meg az utols fllnctalpas jeeprl a Ford halftrack-rl.

Ez a Ford GPW talaktsval kszlt. Itt nem vltoztattak a tengelytvon. Ez a jrm sokkal sszetettebb, a msikhoz kpest. A lnctalp meghajtst gy oldottk meg, hogy az eredeti hts kerk felnire egy fogazott gyrt, trcst erdstettek fel. Ezek a fogak a lctalp szln lv nylsokba illeszkedve hajtottk azt. gy tnik az els kereket nem lehet lecserlni stalpra. Az zemanyag tankot htra tettk a hfal el a padl al, kt hts lst kt oldalra, a kerk hzra szereltk fel.Ezen kvl tbbet nem is tudunk errl a vltozatrl.
7. A Rotabuggy, repl jeep: A jeep talaktsok egyik taln legklnlegesebb fejezete a Rotabuggy, a forgszrnyas vitorlz jeep volt. 1940 elejn Raoul Hafner helikopter kutat szmos kisrletet vgzett egyszemlyes forgszrnyas vitorlzkkal, amiket rotachutes-nak nevezett el. Ezek alatt a kisrletek alatt dnttte el, hogy ezt az elvet egy katonai jrmvn is kiprblja. Ringwayben, (Manchester, Anglia) llomsoz Lgiszlts Erk Kutat Szervezetnek Forgszrny Rszlege, (az AFEE) 1942 prilis 3-n elterjesztsre javasolta a szerkezet egy "Blitz Buggy"-ra, vagy jeepre val felszerelst s kiprblst. Beszereztk a terveket, a legyrts s a kisrletek kltsg tervt, sszehasonltva az Airspeed Horsa vitorlzval. gy tnt a forgszrnyas vitorlz elnye az egyszersg az alacsony r s nem utols sorban a korltozott helyen val leszllsnak kpessge. A 160 Mph vontatsi sebessghez, 3500 lbs terhelshez 50 lb tmrj rotort szmoltak ki. 1942 Oktberben bocstottk ki egy forgszrny vitorlz mszaki lerst, aminek egy "Willys Truck 4x4 Model MB" kell legyen az alapja. Elvrs a jeep lgiton val szlltsa s nagyon fontos szempont volt, hogy korltozott mret s nehz terep viszonyok kztt is letudjon szllni. Lehessen vontatni a RAF vontat replivel, tlagos 120 mph vontatsi sebessggel, tovbb azt is kiktttk, hogy egy egyszer tkpzssel egy RAF pilta is tudjon replni vele. Tovbbi szempont volt a landols utni visszaalakts ideje, hogy a jeep bevethet legyen. A tervezst az AFEE mrnkei vgeztk el, a kivitelezst a R. Malcolm Ltd. s a H. Morris & Sons vgezte el. A kt "Malcolm Blitz Buggy" az RD 125 s RD 127 sorozatszmot kapta, de ezt sosem hasznltk. A felptse a kvetkez volt: a jeepet ellttk egy tartszerkezettel. Ezen volt a ktlaptos rotor, s ehhez rgztettk a farokrszt is. A farokrsz hjszerkezetes, rtegelt falemez borts volt. 4 megerstett ponton rgztettk; kt ponton a kabinhoz s 2 ponton a jeep htuljhoz. A kt fggleges vezrsk a kt segdszrnyon volt a farok vgn. A segdszrnyak vgn llthat kormny laptok voltak. A farok vgn volt egy hossz gumi ersts csszka, ami leszllskor, nagy farok lgsnl meggtolta, hogy a fggleges vezrskok alja, vagy a rotorok vge elrje a talajt. A csszkn volt egy kis grg ami a vontats megkezdse eltt a rotor beprgetshez szolgl kbelt vezette meg. A szlvdt kicserltk egy magasabb, fmvzas plexi burkolatra. A kabin tbbi rsze furnrral volt bortva. A Rotabuggy, mint ahogy ismertt vlt, szlltani tudta a piltt, egy kevs rakomnyt, tele zemanyag tartlyt, ptkereket, szerszmokat, tartalk zemanyag kannt, hlncokat. A vezet flkben ketts vezrl rendszer volt. A mszerezettsg egyszer volt. Ellttk egy sebessg mrvel, rotor fordulatszm kijelzvel, magassg, forduls s levegramlst kijelz mszerekkel. A vontat gppel val forgalmazshoz a telefon sszekttets a vontat ktlen keresztl trtnt. A rdivev s az akku a pilta ls mgtt volt. A vontatshoz a bektsi pont valamivel az els lkhrt fltt lett kiptve. Az els lkhrtt megerstettk a rendszerestett Mk 6A Malcolm vitorlz lekapcsol szerkezet szmra, amit egy kbellel lehetett mkdtetni a mszerfal pilta felli oldalrl. Az els kerekeket egyenes llsban rgztettk, ami fontos volt a repls s leszlls kzben. A kerknyoms 20 lbs volt. Az els prbn a tart szerkezetet egy Diamond T teherautra szereltk fel, gondolvn, hogy kpes ellenllni a rotor emel erejnek. A rotor indt megforgatshoz az indt kbelt htlrl hztk meg, mialatt a teheraut, szllel szemben lassan elindlt. Elrtk a 60 fordulat/perces fordulatszmot. A rotor sebessge a teheraut sebessgvel vltozott. 1943 November 16-n, Yorkshire-ban, Anglia, kerlt sor az els fldi kisrletre, aminek sorn ugyan azzal a teherautval trtnt a vontats aminek a legnagyobb sebessge 24 mph volt. Sajnos ez a sebessg nagyon kevs volt, ezrt gyorsan beszereztek egy msik 4,5 literes Bentley teherautt, aminek elg ereje volt ehhez a feladathoz. Ezutn a kvetkez 3 fldi kisrlet sorn a jeep els kerekei elemelkedtek a fldtl s 1943 November 27-n, 37 mph sebessgnl a pilta felemelte a Rotabuggyt a levegbe. A kvetkez repls 1943 December 8-n volt, amikor is egy Whitley V bombzt hasznltak vontatknt. De a megnvelt sebessg miatt, kb. 50 mph-s sebessgnl, a Rotabuggy elkezdett vibrlni. Igy 1944 Janurjban visszahoztk a Bentley-t. Ezutn a kvetkezett jabb kt prba, amikor is a msodiknl a rotor belevert a fggleges vezrskba s eltrtt. A kvetkez napokban mg kt replst vgeztek de a kellemetlen vibrci tovbbra is jelentkezett. Ksbb jra hasznltk a Whitley bombzt s akkor elrtk a 35-40 mph-es, majd ksbb, ugyan azon a napon, Janur 30-n, a 45 mph-des sebessget. Februr 1-jn, szintn Whitley vontatssal, mr 70 mph sebessgel replt a jeep. A 30. repls utn az egyik teherauts vontatsnl, egy normlis fldetrskor a jeep megbillent a jobboldalra s a rotor beletkztt a fldbe, ami miatt mindkt laptbl letrt egy 3 lb hosz darab. Emiatt a jeep veszlyesen elkezdett rzkdni, hnykoldni. A pilta megszta, de az utasnak eltrtt a bordja. Mrcius 20-ra j laptokat ksztettek, tovbbi szmos kisrletet vgeztek, tbb mdstssal. Majdnem 60 teszt repls utn elrkezett a nagy nap. 1944 Szeptember 11-n, egy Whitley vontatssal a jeep 7-10 percet replt szabad replssel, elrve a 400 lb magassgot, 65 mph-es sebessgnl. A landols sikeres volt, br bizonytalan. Ezzel vget is rt a Rotabuggy trtnete. Ez volt az utols replse, tovbbiakban szksgtelenn vlt a Horsa MkII s a Hamilcar vitorlzk megjelensvel. De a lnyeg vgl is az, hogy replt a kis jeep.


|