A jeep makettek.
Sajnos a makett gyrtk nem knyeztetik el a jeeprajongkat! gy tnik, nem foglalkoznak a jeep klnbz vltozatainak piacra dobsval. Pedig lthattuk, legalbb 9, egymstl jl megklnbztethet vltozat ltezett. Hinyolom a repertorbl a korai jeepeket, mint: Bantam Mark II, BRC 40, Willys Quad, MA, korai MB, Ford GP, korai GPW, melyek jl megklnbztethetek voltak a ksbbi gyrts MB/GPW- tl s szolglatba is lltottk ket. Pldul a korai MB/GPW-k jellegzetessge volt tbbek kzt a „slat grill” htrcs (csak a Willysnl), a htsfalba prselt lg, ms hts lmpa elrendezs, ms mszerfal. Nincs: kesztytart, ’black out’ lmpa a srvdn, tartalk zemanyag kanna, elektromos csatlakoz az utnfutnak. Alacsonyabb a szlvd panel stb.
Most nzzk meg, hogy a Willys felirat dobozokban, valban Willys MB tpus jeep van-e?
Valsznleg a makett elkszti nem fordtottak elg figyelmet a jeep kidolgozsra, s gyantom a tpus megismersre sem. Pedig nem nagy varzslat egy jl restaurlt eredetit beszerezni, brmelyik gyrtmnybl! Emiatt aztn tmadt egy kis zrzavar, s sszekeveredtek a Willys s Ford jeep jellegzetessgei. Az, hogy ez mennyire gy van, j plda a Verlinden #919 1:15 kszlete. Nagy valsznsggel a rgebbi Tamya 1:35 jeepjt nagytotta fel, termszetesen az sszes hibjval egytt!
Nos, akkor nzznk bele a dobozokba! Nem szeretnm kszletenknt elemezni a pontossgot, inkbb tfogan foglalkoznk vele, kiemelve egy-kt gyrtt j, vagy rossz pldaknt.
Alvznl: A legtbb makettnl keveredik a Willys s a Ford tpus alvz. Mert ha Willys, akkor az els kereszttag hajltott cs, mg a Fordnl ez egy prselt, fordtott U profil. A dobozokban, mint tudjtok, ez egy lapos tag, de semmi esetre sem kr, vagy fordtott U alak. A Tamiya #219- nl ez mr j . Az ellen plda az Italeri 1: 24 #721, amit szintn Willys jeep felirattal lttak el s a dobozban meg inkbb egy GPW van, Willys betsekkel; nagyon szpen megformzott Ford els taggal . ( ua. a Verlinden 1: 15 #919). A problma abbl addik, hogy a maketteken lezrjk a ht eltti lgcsatorna als rszt , ami valjban nyitott, ezrt nem fr el a teljes mret s magassg kereszttag (kivtel Tamiya #219 ) . Tovbb, az igazi GPW alvznl hinyzik az utols eltti kereszttag. Innen indul kt lemez a vonhoroghoz . Ezekben a lemezekben a Fordnl, 4 db kr alak kivgs van oldalanknt. A kitekben, ha Ford els tag van, akkor is berakjk az utols eltti kereszttagot, ami csak a Willysnl tallhat meg. Hinyzik a gppuskatart, amely a flkrves padl lemez alatt van, s az alvz 3. kereszttagjra van felerstve . A legtbb maketten a padllemez aljn lv megersts elrendezse a Ford jeeptl ered . ( azrt a legtbben, mert van makett, ahol nem is tallhat meg ). A Willysen ez mskppen nz ki. A Tamiya # 219 szintn Ford tpus megersts, de legalbb van ! Ez nem olyan nagy baj 1944 elejtl a Ford fle megerstst hasznltk a composit karosszriknl. (ACM II). Eltte klnbztt, mert a Ford maga ksztette a karosszrit (1943)vgig), a Willys gyrtatta (ACM I).
( Gondolom, most azt mondjtok magatokban, hogy minek ez az erlkds, ezek nem lthat, vagy nem feltn eltrsek, hinyossgok! De amint tudjtok, a rszletekben van a lnyeg! :o) ) Az akkumultor tart is klnbzik. A jeep maketteknl a karosszriba kell beragasztani az akkumultort, valjban az alvzon lv tartn van . Hibsak a hts kr alak tkzk, mert zrtak s vastagok . El kell vkonytani ket, mivel lemezbl vannak s a felrgztsknl meg kell nyitni : 1: 35-nl ez kb. 4mm, s 2-2 csavarral vannak felrgztve tkznknt . A vonhorognl hinyzik a nyitkar s a lncbiztost szemek.
Karosszria legjellemzbb hibja, hogy a vlt feletti kiemelked rsz nem alakh. Ezt a „j” hagyomnyt vgre, majdnem sikerlt megtrnie a Tamiynak a #219-es jeepjvel. Azrt egy kis eltrs mindg van, mert a kiemelked rsz alapvonala j de a tetejnek alakja mr nem . Ugyan is itt, a vezet ls jobblbnl, van egy betrs amibe a tank beilleszkedik . De ez mr knnyen kijavthat. Hibs a hts kerkhz lejts rsze, ami eredetileg egyszer megtrik a hts padlig . (Kivtel Tamiya #219). Ezt a durva hibt mg a Verlinden is elkvette az 1: 15-s #919 makettjn (na meg mg sok mst is). A legtbb maketten a gyrtk az veggel egybe frccsntttk az ablaktrlt, ami nem volt egy szerencss tlet. (Kivtel Italery #721, Tamiya #219). Nem a szerszm trol fedeln van a zr . Hinyzik a biztost hevedert rgzt aclszem, a mszerfal kt vgnl az vek aljn . A htsfalon lv ptkerk tart ltalban nagyon durva kidolgozs, vastag s hinyoznak a hromszg alak kivgsok belle. A korai jeepeknl 3 , a ksbbieknl 2 csavar, vagy 2 csavar + als tmaszt tartotta a ptkereket . Ptolni kell a balta nyelnek tartjt, amely egy kb. U alak kovcsoltvas, s kzvetlen a fellp vge fltt van . A szlvd panel aljn van egy gumiszalag szigetels, ami jl lthat. gy szintn az ablakpanelnl is. Ha ablaktrlmotort raktok fel, arra kell figyelni, hogy a motoroktl vkony huzalt kell bevezetni a motortrbe . Ezek a motorok vkuummotorok s a motortrbl vezettk fel a gumicsvet hozzjuk . A jeepek gyrilag kzi mozgats ablaktrlvel voltak elltva, s kln kittben lehetett felszerelni a motorokat. Az MB/GPW – ken soha nem volt kzpen az ablaktrlmotor! Ezt a hbor utni Willys licensz alapjn gyrtott Hotchkiss M 201-en hasznltk. gyszintn a nagy szgletes visszapillant tkrt. (A Heller 1: 35 Jeep Willys #81105 kit valjban egy M201 Hotchkiss jeep! )
A motortrbl hinyzik a ht tmaszt rd . A fnyszrk a ht oldalhoz vannak csatlakoztatva mindegyik kittben . Szintn hinyzik a htrcs tetejnek kzeprl egy flkrves beprsels , pedig ez nagyon jellegzetes! A motornl a gyjtseloszt nem merlegesen ll ki oldalirnyba, hanem ferdn, egy vonalban a blokk msik oldaln, lent lv olajpumpval. Hinyozni szokott a regultor, ami az akkumultor eltt van felszerelve a ferde oldalfalra . Mint mr emltettem, a leveg csatorna aljt ki kell vgni, mert az eredetin is gy van. Az Italeri 1:35-s kitekben van egy hiba; a 6-os alkatrsz, ami felteheten az nindt lehet, nem az akkumultor mell, a motortrbe kell beragasztani. A motorblokkon kell lennie, br a mretvel is baj van. Egy kicsit nagynak tnik.
Futm: mivel a jeep motorja nem kzpen van, hanem balra eltolva, s azon az oldalon l a vezet is, ezrt egy pt ruglapot ptettek be a bal els laprug kteg al. Erre csak azrt hvom fel a figyelmet, mert az Italery 1/24 # 721 kittjben, hibsan, mindkt oldalon megtallhat! A kardntengely eltt tallhat a kzifk fkdobja. Ez egy un. kls mkdtets, ami miatt a palstja sima volt . Egyes maketteken kzvetlen a hbor utn megjelent, bels mkdtets tpust adjk, ami pl.: Tamiya #219, B keret 18-as alkatrsze, krkrsen rovtkolt . Viszont j az Italeri #314-n s ezt a szerszmot hasznl tbbi maketten . (Persze ez lehet, hogy nem volt tudatos, mert alul nincs gy kidolgozva mint a Tamiya.)
talaktsok, jelzsek felfestse: Vigasztalsul: mint ahogy mr fentebb emltettem, a hbors krlmnyek kztt nem nagyon tartottk be az elrsnak megfelel festst. Az talaktsokat, sok esetben ugyancsak az adott helyzet hatrozta meg. A korabeli fotkon rengeteg pldt ltni erre, pl.: az antenna tart, pt za. kanna, s, ptkerk thelyezse, plusz rakod helyek kialaktsa, stb. A gyakorltereken mg minden elrsszeren van jellve, felszerelve, a harctren mr sokszor ltszik a rgtnzs. Ennek nagy mesterei az Ausztrlok, s az Angolok voltak. Ezrt szinte csak a fantzinkra, vagy a ltott fotkra van bzva, hogy milyen kiptsben rakjuk ssze a makettet.
Felhasznlt makettek:
Verlinden 1: 15 Willys Jeep WW II #919
Italeri 1: 24 Willys Jeep #721
Italeri 1: 35 Willys ’jeep’ #314
Italeri 1: 35 Commando Car #320
Heller 1: 35 Jeep Willys #81105
Heller 1: 35 Fire Brigade #60105
Revell 1: 35 Willy’s Jeep #03015
Tamiya 1: 35 British Special Air Service Jeep #33
Tamiya 1: 35 Jeep Willys MB #219
Tamiya 1: 35 U.S. Jeep ¼ ton 4X4 truck Willys MB #15 |