A jeep makettek.
Sajnos a makett gyártók nem kényeztetik el a jeeprajongókat! Úgy tűnik, nem foglalkoznak a jeep különböző változatainak piacra dobásával. Pedig láthattuk, legalább 9, egymástól jól megkülönböztethető változat létezett. Hiányolom a repertoárból a korai jeepeket, mint: Bantam Mark II, BRC 40, Willys Quad, MA, korai MB, Ford GP, korai GPW, melyek jól megkülönböztethetőek voltak a későbbi gyártású MB/GPW- től és szolgálatba is állították őket. Például a korai MB/GPW-k jellegzetessége volt többek közt a „slat grill” hűtőrács (csak a Willysnél), a hátsófalba préselt lógó, más hátsó lámpa elrendezés, más műszerfal. Nincs: kesztyűtartó, ’black out’ lámpa a sárvédőn, tartalék üzemanyag kanna, elektromos csatlakozó az utánfutónak. Alacsonyabb a szélvédő panel stb.
Most nézzük meg, hogy a Willys feliratú dobozokban, valóban Willys MB típusú jeep van-e?
Valószínüleg a makett előkészítői nem fordítottak elég figyelmet a jeep kidolgozására, és gyanítom a típus megismerésére sem. Pedig nem nagy varázslat egy jól restaurált eredetit beszerezni, bármelyik gyártmányból! Emiatt aztán támadt egy kis zűrzavar, és összekeveredtek a Willys és Ford jeep jellegzetességei. Az, hogy ez mennyire így van, jó példa a Verlinden #919 1:15 készlete. Nagy valószínűséggel a régebbi Tamya 1:35 jeepjét nagyította fel, természetesen az összes hibájával együtt!
Nos, akkor nézzünk bele a dobozokba! Nem szeretném készletenként elemezni a pontosságot, inkább átfogóan foglalkoznék vele, kiemelve egy-két gyártót jó, vagy rossz példaként.
Alváznál: A legtöbb makettnél keveredik a Willys és a Ford típusú alváz. Mert ha Willys, akkor az első kereszttag hajlított cső, míg a Fordnál ez egy préselt, fordított U profil. A dobozokban, mint tudjátok, ez egy lapos tag, de semmi esetre sem kör, vagy fordított U alak. A Tamiya #219- nél ez már jó . Az ellen példa az Italeri 1: 24 #721, amit szintén Willys jeep felirattal láttak el és a dobozban meg inkább egy GPW van, Willys beütésekkel; nagyon szépen megformázott Ford első taggal . ( ua. a Verlinden 1: 15 #919). A probléma abból adódik, hogy a maketteken lezárják a hűtő előtti légcsatorna alsó részét , ami valójában nyitott, ezért nem fér el a teljes méretű és magasságú kereszttag (kivétel Tamiya #219 ) . Továbbá, az igazi GPW alváznál hiányzik az utolsó előtti kereszttag. Innen indul két lemez a vonóhoroghoz . Ezekben a lemezekben a Fordnál, 4 db kör alakú kivágás van oldalanként. A kitekben, ha Ford első tag van, akkor is berakják az utolsó előtti kereszttagot, ami csak a Willysnél található meg. Hiányzik a géppuskatartó, amely a félköríves padló lemez alatt van, és az alváz 3. kereszttagjára van felerősítve . A legtöbb maketten a padlólemez alján lévő megerősítés elrendezése a Ford jeeptől ered . ( azért a legtöbben, mert van makett, ahol nem is található meg ). A Willysen ez másképpen néz ki. A Tamiya # 219 szintén Ford típusú megerősítés, de legalább van ! Ez nem olyan nagy baj 1944 elejétől a Ford féle megerősítést használták a composit karosszériáknál. (ACM II). Előtte különbözött, mert a Ford maga készítette a karosszériát (1943)végéig), a Willys gyártatta (ACM I).
( Gondolom, most azt mondjátok magatokban, hogy minek ez az erőlködés, ezek nem látható, vagy nem feltűnő eltérések, hiányosságok! De amint tudjátok, a részletekben van a lényeg! :o) ) Az akkumulátor tartó is különbözik. A jeep maketteknél a karosszériába kell beragasztani az akkumulátort, valójában az alvázon lévő tartón van . Hibásak a hátsó kör alakú ütközők, mert zártak és vastagok . El kell vékonyítani őket, mivel lemezből vannak és a felrögzítésüknél meg kell nyitni : 1: 35-nél ez kb. 4mm, és 2-2 csavarral vannak felrögzítve ütközőnként . A vonóhorognál hiányzik a nyitókar és a láncbiztosító szemek.
Karosszéria legjellemzőbb hibája, hogy a váltó feletti kiemelkedő rész nem alakhű. Ezt a „jó” hagyományt végre, majdnem sikerült megtörnie a Tamiyának a #219-es jeepjével. Azért egy kis eltérés mindíg van, mert a kiemelkedő rész alapvonala jó de a tetejének alakja már nem . Ugyan is itt, a vezető ülés jobblábánál, van egy betörés amibe a tank beilleszkedik . De ez már könnyen kijavítható. Hibás a hátsó kerékház lejtős része, ami eredetileg egyszer megtörik a hátsó padlóig . (Kivétel Tamiya #219). Ezt a durva hibát még a Verlinden is elkövette az 1: 15-ös #919 makettjén (na meg még sok mást is). A legtöbb maketten a gyártók az üveggel egybe fröccsöntötték az ablaktörlőt, ami nem volt egy szerencsés ötlet. (Kivétel Italery #721, Tamiya #219). Nem a szerszám tároló fedelén van a zár . Hiányzik a biztosító hevedert rögzítő acélszem, a műszerfal két végénél az ívek alján . A hátsófalon lévő pótkerék tartó általában nagyon durva kidolgozású, vastag és hiányoznak a háromszög alakú kivágások belőle. A korai jeepeknél 3 , a későbbieknél 2 csavar, vagy 2 csavar + alsó támasztó tartotta a pótkereket . Pótolni kell a balta nyelének tartóját, amely egy kb. U alakú kovácsoltvas, és közvetlen a fellépő vége fölött van . A szélvédő panel alján van egy gumiszalag szigetelés, ami jól látható. Úgy szintén az ablakpanelnél is. Ha ablaktörlőmotort raktok fel, arra kell figyelni, hogy a motoroktól vékony huzalt kell bevezetni a motortérbe . Ezek a motorok vákuummotorok és a motortérből vezették fel a gumicsövet hozzájuk . A jeepek gyárilag kézi mozgatású ablaktörlővel voltak ellátva, és külön kittben lehetett felszerelni a motorokat. Az MB/GPW – ken soha nem volt középen az ablaktörlőmotor! Ezt a háború utáni Willys licensz alapján gyártott Hotchkiss M 201-en használták. Úgyszintén a nagy szögletes visszapillantó tükröt. (A Heller 1: 35 Jeep Willys #81105 kit valójában egy M201 Hotchkiss jeep! )
A motortérből hiányzik a hűtő támasztó rúd . A fényszórók a hűtő oldalához vannak csatlakoztatva mindegyik kittben . Szintén hiányzik a hűtőrács tetejének közepéről egy félköríves bepréselés , pedig ez nagyon jellegzetes! A motornál a gyújtáselosztó nem merőlegesen áll ki oldalirányba, hanem ferdén, egy vonalban a blokk másik oldalán, lent lévő olajpumpával. Hiányozni szokott a regulátor, ami az akkumulátor előtt van felszerelve a ferde oldalfalra . Mint már említettem, a levegő csatorna alját ki kell vágni, mert az eredetin is így van. Az Italeri 1:35-ös kitekben van egy hiba; a 6-os alkatrész, ami feltehetően az önindító lehet, nem az akkumulátor mellé, a motortérbe kell beragasztani. A motorblokkon kell lennie, bár a méretével is baj van. Egy kicsit nagynak tünik.
Futómű: mivel a jeep motorja nem középen van, hanem balra eltolva, és azon az oldalon ül a vezető is, ezért egy pót rugólapot építettek be a bal első laprugó köteg alá. Erre csak azért hívom fel a figyelmet, mert az Italery 1/24 # 721 kittjében, hibásan, mindkét oldalon megtalálható! A kardántengely előtt található a kézifék fékdobja. Ez egy un. külső működtetésű, ami miatt a palástja sima volt . Egyes maketteken közvetlen a háború után megjelent, belső működtetésű típust adják, ami pl.: Tamiya #219, B keret 18-as alkatrésze, körkörösen rovátkolt . Viszont jó az Italeri #314-én és ezt a szerszámot használó többi maketten . (Persze ez lehet, hogy nem volt tudatos, mert alul nincs úgy kidolgozva mint a Tamiya.)
Átalakítások, jelzések felfestése: Vigasztalásul: mint ahogy már fentebb említettem, a háborús körülmények között nem nagyon tartották be az előírásnak megfelelő festést. Az átalakításokat, sok esetben ugyancsak az adott helyzet határozta meg. A korabeli fotókon rengeteg példát látni erre, pl.: az antenna tartó, pót üza. kanna, ásó, pótkerék áthelyezése, plusz rakodó helyek kialakítása, stb. A gyakorlótereken még minden előírásszerűen van jelölve, felszerelve, a harctéren már sokszor látszik a rögtönzés. Ennek nagy mesterei az Ausztrálok, és az Angolok voltak. Ezért szinte csak a fantáziánkra, vagy a látott fotókra van bízva, hogy milyen kiépítésben rakjuk össze a makettet.
Felhasznált makettek:
Verlinden 1: 15 Willys Jeep WW II #919
Italeri 1: 24 Willys Jeep #721
Italeri 1: 35 Willys ’jeep’ #314
Italeri 1: 35 Commando Car #320
Heller 1: 35 Jeep Willys #81105
Heller 1: 35 Fire Brigade #60105
Revell 1: 35 Willy’s Jeep #03015
Tamiya 1: 35 British Special Air Service Jeep #33
Tamiya 1: 35 Jeep Willys MB #219
Tamiya 1: 35 U.S. Jeep ¼ ton 4X4 truck Willys MB #15 |