A jeep festése, felszerelések, mit hol tartottak:
Festés, jelzések:
Szerencsére a jeep festéséhez nem sok szín használtak. A háború alatt a festékeket a Ditzler Automotive Finishes, (a PPG Industries, Inc. of Troy MI USA egyik gyáregysége ) szállította az MB-k és GPW-k festéséhez.
Army: alap színe az olive drab (Ditzler # 40973 Army OD), és ennek terepszínű alkalmazása.
USMC: a félfényes # 23 ’Forest Green’-t használta (Ditzler # 40458 USMC OD), ez a mai napig standard szín, az FS-34052 jelöléssel.
Navy: Kétféle színben szállították a gyárból, 1, szürke: a ’matt slate gray’ (Ditzler # 32353 Navy Gray), ami megközelítőleg megegyezik a ’Non-Specular Blue Gray’, azaz Nem Csillogó Kékes-Szűrke, ma is hivatalosan használt színnel. Szín kódja FS-36176 , és 2. a US Marine zöld: ez hivatalosan a USMC színével egyezik meg. A legtöbb jeepet a tengerészet számára ebben színben szállították. (Sajnos ilyen festésű jeepről képet nem tudtam még felhajtani).
Afrikában a sivatagi színt, és ennek terepszínű változatát használták. (Sajnos erre a festésre sem találtam szín adatokat).
Az Angolok a sötétebb zöldet és álcázó festésnek az un. „Mickey Mouse” ( a jellegzetes fülformára utalva) alkalmazták.
Légierő: egyedi festéssel látták el a felvezető jeepeket.
A lajstrom számot a korai jeepeknél kékkel (Ditzler # 13598 Marking blue) , később fehérrel festették fel.
Az Angolok által használt jeepeknél, szintén kék, vagy fehér színű volt a lajstrom szám, a USMC-nél sárgával festették fel (Ditzler # 81958) , a Navy szürkére festett autóinál feketével.
Az un. ’Bridge plate’, kör alakú sárga lemez , feketével festett számmal. Ez jelezte az adott jármű súlyát a hidakon való átkeléshez és előre kellett szerelni.. Az Amerikaiak a hűtőrácsra szerelték , az Angoloknál más számokat használtak és a jobb első lámpa elé tették.
Motor: a Ford jeep motorját a kuplung háztól világos szürkére festették, un. Ford Gray színnel ( Ditzler # 32908), ami egy kicsit sötétebb a navy szürkénél! A Willysnél a motorblokk is olive drab!
A fél-fényes fekete színt a motorháztető alatt használták, (Ditzler # 9000/9300): kűrt (a tartója nem), levegőszűrő, generátor, indító motor, elosztó fedél, regulátor, ventillátor, a felső keresztcső a GPW-nél, a hűtőrendszer gumicsövei, az akkumulátort leszorító keret. (Bár ez utóbbi a Fordnál lehet még olive drab, úgyszintén a radiátor is, amit gyakran látni Ford gyári fényképeken). Az üzemanyagszűrő alsó része matt ezüst, a karburátor, olajcső, az üzemanyag pumpa és csövek, a hűtősapka maradnak fémszínűek. Minden más fém alkatrész ugyan olyan színű, mint a jármű.
Nem jelölték a keréknyomást! Talán az Angolok igen, de az Amerikaiak csak a háború legvégén kezdték el felfesteni.
A jelzések felfestésének méretére, és elhelyezésére az Army Regulation 850-5 sz utasítás rendelkezik. Tanulmányozva a háborús fotókat, meg kell állapítsuk, hogy azok az emberek, akik a front közeli körülmények között festették fel a számokat, betűket stb., nem nagyon tartották be ezt az utasítást, így igen sokféle jelzéssel, betű és szám típussal találkozhatunk a jeepeken.
Fegyverzet:
Rendszerint az .50 cal. Browning géppuska szerepel fegyverzetként, de legalább olyan gyakori volt a Browning .30 cal, M1918A4 géppuska és kevésbé gyakori a .30 cal, M1918A2 golyószóró használata. Ezeket a fegyvereket több helyre is felszerelték. Amit leginkább ismerünk az a szokásos, az első ülések közötti állványon lévő fegyver, de felszerelték az első utasülés elé a kesztyűtartónál, a jobboldali fellépőre, a hátfalra, és van példa a hátsó oldalfalra is. Az Angolok a Bren golyószórót használták, pl. SAS jeepeken.
Továbbá építettek rá sorozatvetőt, és a háború után hátrasiklás nélküli löveget.
Jeep átalakítások:
A hadszíntéren számtalan átalakítást végeztek a jeepen. Ezek lehettek a többcélú felhasználás céljából, pl.: vonatként , sebesültszállító , telefonkábel fektető , rádió központ, stb. és a környezeti hatások elleni, vagy személyi védelem céljából.
Úgyszintén alkalmaztak különböző, az előírtaktól teljesen eltérő felerősítési módokat, pl.: antenna tartó, , üza. kannák felerősítése , hátfalra erősített rakodó „kosár”, pótkerék áthelyezése a motorháztetőre, oldalfalra, drótvágó , stb. . A tengerészgyalogságnál az első ütközőre két gyűrűt és két vonóhorgot erősítettek a hajóba történő beemeléshez. A vonóhorog itt inkább olyan kampó, mint a daruké.
Mit hol tároltak a jeepben:
A vásznakat az anyós ülés alá lehetett rögzíteni . A szerszámok a hátsó kerékházakban lévő tárolókba kerültek. A tűzoltó palackot a korai jeppekben az utas ülésnél a müszerfal alá rögzítették . Ez később átkerült a vezető felöli oldalra . A vegyimentesítő palackot a baloldali első sárvédő lejtős részére erősítették . A pumpát a hátsó ülés padjának aljára szerelték fel . A kezelési és zsírzási utasítás a korai GPW-k vezető ülés párnájába került, majd a kesztyű tartóba. Később a zsízási utasítás és a zsírzó a motorháztető belsejére szerelt tartókba lett betéve ill. rögzítve .
|