A Willys és a Ford jeep közötti eltérések, festések, felszerelések, átalakítások stb.
A ’jeep története’ topicban megismerkedhettünk a jeep születésének és fejlesztésének körülményeivel a 2. Világháború ideje alatt. Ebben a részben szeretném az előzőekben megemlített, típuson belüli eltéréseket részletesebben ismertetni. (Ebből a makett készítők pedig megtudhatják, hogy a makettgyártók milyen hibákat vétettek és végül áttekintem a jeep maketteket, ugyanezen szempontokból, lásd 2. Vh-s jeep makettek 2 menüpontot).
Főbb eltérések a Willys MB és Ford GPW között:
Alváz:
Alváz első kereszttag: GPW: fordított U alak , MB: kör, hajlított cső.
Alváz utolsó elötti kereszttag: GPW: hiányzik , MB: van
Vonóhorgot megerősítő sínek: GPW: 4db kör kivágás , MB: nincs
Első ütköző: legtöbb GPW: két szerelő furat az alváz hosszanti főtagoknál , MB: nincs
Hátsó ütköző: GPW: a kerekített ütközők külső oldalánál egy-egy furat van az őket tartó tagon , MB: nincs
Alváz hosszanti főtagok: GPW: zárt, MB: nyitott
Alváz hosszanti főtagok első végén lévő furat: GPW: nagyobb, MB: kisebb
Alváz hosszanti főtagok első végződésének szöge: GPW: kevésbé hegyesszög, MB: hegyesebb szög
Géppuska tartó lemez: GPW: négyszögletesebb , MB: inkább kör
Karosszéria:
Padlólemez megerősítés: 1943-ig (ACM I) Ford egyszerűbb, szimmetrikus , MB: nem szimmetrikus bonyolultabb . 1944-től a Ford megoldása (ACM II) rendszeresített.
Szerszámtartó fedél: GPW: bepréseléssel megerősített , MB lapos
Szerszámtartó fedélzár süllyesztésének formája: GPW: (korai) téglalap , MB és kompozit karosszéria: kör
Pedálok: GPW: egyik oldal lekerekített, MB: négyszögletes
Láb támasztó: GPW: háromszög alakú lemez zárja a végét , MB: bilincsszerűen megfogatva és lecsavarozva
Motor: Hűtő radiátor: GPW: 3 bepréselés a tetején , MB: 5 bepréselés
Az itt lévő táblázatban időrendben láthatjuk a lényeges változtatásokat:
’41
NOV.
-ig
|
VEP
VERY EARLY
PRODUCTION
Nagyon korai gyártású
|
’42
MÁJ.
|
EP
EARLY PRODUCTION
Korai gyártású
|
’42
AUG.
|
MSP
MID-SERIES PRODUCTION
Közép sorozat gyártású
|
’43
NOV.
|
LP
LATE PRODUCTION
Késői gyártású
|
’45
AUG.
|
PWP
POST-WAR PRODUCTON
Háború utáni gyártású
|
P
R
O
T
O
T
Í
P
U
S
O
K
|
Nincs kesztyütartó, blackout lámpa
2 zsanéros a szerszámüreg fedél, 3 csavaros pótkerék rögzítés, bepréselve a gyártó neve a hátfalon, slat grill hűtővédő rács a Willysen, kör keresztmetszetű kipufogó dob,
nem szétszedhető felni
|
Ovális kipufogó dob, szétszedhető (combat) felni,
9 kivágású préselt hűtőrács,
kulcsos indítókapcsoló,
nincs üza. kanna tartó,
nincs utánfutó elektromos csatlakozó
|
Blackout lámpa,
Utánfutó elektromos csatlakozó,
Vonóhorognál acél szemek az utánfutó biztosító láncának,
|
Composite karosszéria,
Elsősegély doboz,
2 csavaros pótkerék rögzítés és alátámasztás, erősebb rugók,
üza. kanna tartó,
puskatartó a szélvédő panelen,
biztosítóheveder vízszintesen elforgatott beakasztó szemek (GPW)
|
<
2.
V
h.
<
|
CJ sorozat, 7 kivágású hűtőráccsal,M külső lámpákkal
|
A teljes legyártott mennyiség
|
7%
|
7%
|
64%
|
22%
|
|
|